Herwaarderen van materialen met CiLab & de Nationale Loterij
De circulaire economie is sociaal
De architect heeft bij het ontwerpen van het paviljoen haar creativiteit volledig de vrije loop gelaten. Dit heeft geresulteerd in een complexe structuur van textielkokers waarin de kunstwerken worden tentoongesteld. Gelukkig kent Vlaanderen tal van maatwerkbedrijven die in staat zijn om complexe opdrachten efficiënt aan te pakken. Zo hebben de medewerkers van CiLab in Mechelen de uitdaging aangenomen om oude tenten van Decathlon om te toveren tot de perfecte finishing touch van het paviljoen.
Ondanks de complexiteit van het ontwerp, de verschillende talen die gesproken worden en de “complexere” materialen, creëren de medewerkers van CiLab in een mum van tijd een prachtig werk. CiLab is een sociale onderneming die kansen biedt aan mensen die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen, maar wel meesters zijn in hun vak. Het doel om samen te creëren verenigt ze en doet taalbarrières overstijgen. Van Afghanistan tot Pakistan biedt CiLab een kader aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zodat zij kunnen schitteren.
Dit vakmanschap zie je niet alleen terug in het paviljoen, dat voorzien is van een buitenkant van spiegelend folie, maar ook in andere projecten die CiLab uitvoert om de textielkringloop te sluiten voor zowel kleine als grote bedrijven. Voor klanten als Xandres en Mayerline zorgt CiLab ervoor dat kledingstukken uit vorige seizoenen, die oorspronkelijk bestemd waren voor doorverkoop aan buitenlandse partners, opnieuw binnen de kanalen van het bedrijf worden aangeboden. Met hun expertise op het gebied van logistiek en productie geven ze textiel een nieuw leven. Nu beperken ze zich niet enkel tot de textielsector om kringlopen te sluiten. Voor elke sector staan ze open.
Een duurzame kans
Sinds de oprichting in 1934 heeft de Nationale Loterij een unieke rol gespeeld in het versterken van de samenleving door middel van een ethisch en transparant model. Wat bijzonder is aan hun aanpak, is dat ze jaarlijks 100% van hun winst, ongeveer 345 miljoen euro, teruggeven aan de maatschappij. Dit wordt geïnvesteerd in diverse maatschappelijke projecten, waaronder cultuur, sport, wetenschappelijk onderzoek en duurzame ontwikkeling.
De spelers van de Nationale Loterij ondersteunen zo talloze culturele en maatschappelijkeprojecten, zoals die van ons. Door middel van diverse initiatieven en ondersteuning van culturele projecten maakt de Nationale Loterij kunst en cultuur toegankelijk voor een breed publiek. Dit sluit naadloos aan bij haar bredere maatschappelijke missie: bijdragen aan een veerkrachtige samenleving waarin cultuur een verbindende rol speelt. De Nationale Loterij speelt dus een cruciale rol in het versterken van de cultuursector in België.
Daarnaast ondersteunt ze niet alleen culturele initiatieven via verschillende oproepen, maar helpt ze ook organisaties te verduurzamen. Bezoek deze pagina voor meer informatie over hun eco coaching project.
De Nationale Loterij is een uitstekend voorbeeld van hoe een organisatie duurzaamheid kan ondersteunen, maar ook zelf ecologische stappen kan zetten die echt impact maken. Wist je bijvoorbeeld dat men bij het ontwerp van de krasloten steeds meer opteert voor een kleiner formaat en minder dik papier? Ook de te drukken oplage wordt nauwkeuriger ingeschat. Ditbespaart niet alleen grondstoffen, maar vermindert ook het aantal transporten. Daarnaast wordt materiaal hergebruikt voor nieuwe projecten (festivalbandjes en promozeilen werden verwerkt tot hippe draagtasjes, van oude krasloten werden notitieboekjes gemaakt, oud kantoormeubilair krijgt een tweede leven,…). Ook aan het transport naar de winkels wordt gewerkt. In grote steden gaat men over op een levering van de verkooppunten via fiets en het aantal leveringen per maand wordt bepaald naar gelang de voorraad in die winkel.
Deze initiatieven laten zien hoe de Nationale Loterij haar maatschappelijke rol serieus neemt door zowel sociale als ecologische impact na te streven.
Uit ons gesprek met Lieze van de Nationale Loterij bleef vooral één uitspraak hangen: “Iets van gerecycled materiaal maken is niet moeilijk, maar mensen meenemen en communiceren over die duurzame verandering is een ander verhaal.” Dankzij de steun van de spelers van de Nationale Loterij kunnen we verder inzetten op communicatie over duurzame veranderingen.
Aan iedereen die ook betrokken is bij een project dat een positieve maatschappelijke verandering kan bewerkstelligen, biedt de Nationale Loterij mogelijkheden voor financiële steun. Organisaties zonder winstoogmerk die actief zijn in België en aan de criteria voldoen, kunnen een aanvraag indienen om te zien of hun project in aanmerking komt voor ondersteuning. Hier vind je een overzicht van alle initiatieven die reeds steun kregen.