6 miljoen muzes: onze communicatiecampagne
Beste Muze,
Net zoals de stemmen van de lokale verkiezingen zijn geteld, hebben wij ook zicht op onze cijfers. En die zijn veelbelovend. Ons paviljoen trok in 21 dagen 14.000 bezoekers, wat bevestigt dat we niet alleen graag communiceren en activeren rond duurzaamheid, maar dit ook succesvol doen. Onze campagne bereikte meer dan 6 miljoen mensen! We delen graag onze inzichten over hoe je een succesvolle communicatiecampagne opzet.
30.000 impressies | voor onze campagnevideo |
6.1 miljoen impressies | voor de campagnebeelden |
238.000 bereikte accounts | via Instagram in 1 maand |
Stop met betuttelen
Er zijn verschillende meningen over hoe je duurzaamheidsinitiatieven moet communiceren. Veel aandacht gaat naar hoe je iets positiever kan formuleren. MUCE kiest liefst voor een ‘recht-voor-de-raap’-aanpak en daarbij hoort ook minder mooi nieuws. Transparant communiceren is niet alleen eenvoudiger, het zorgt ook voor meer vertrouwen bij je community. Door hun zorgen eerlijk te verwoorden, voelen mensen zich erkend, wat het vertrouwen versterkt.Een mooi voorbeeld hiervan is Davai Dumpling, de Gentse start-up die plantaardige voeding op de kaart wil zetten. Ze introduceerden recent een nieuw recept met vlees voor hun veganistische dumplings. Dit had hun klanten die vegan eten, kunnen afschrikken, maar door open te communiceren over hun beweegredenen, werd het goed ontvangen. Door vleeseters te verleiden met hun product, kunnen ze meer mensen overtuigen om vaker voor plantaardige alternatieven te kiezen.
Het volledige plaatje
Burgers zijn kritisch. Uit onderzoek van Bpact blijkt dat in 2023 maar liefst 83% van de Belgische bevolking gelooft dat bedrijven duurzaamheid enkel nastreven als marketingtruc. Daarom is het belangrijk om niet alleen te focussen op waarom iets goed of slecht is, maar om inzicht te bieden in het grotere geheel en in dialoog te gaan. De consument staat hier voor open, zo toonde een studie van TestAankoop uit 2021 zelfs aan dat 85% van de Belgen waarde hecht aan informatie over de duurzaamheid van een product of dienst.
Duurzaamheid gaat over meer dan één aspect. Het is daarom cruciaal om als organisatie het bredere plaatje te schetsen: wat is je positie, en hoe werk je samen aan een duurzame toekomst? Naast de kussens van Auping die het paviljoen van comfort voorzien, hebben we in ons partnerschap met Auping op vlak van communicatie niet alleen gefocust op de milieuvriendelijkheid van hun circulaire matrassen, maar ook op de uitdagingen in de matrassensector, en hoe ze de materiaalkringloop willen sluiten, samen met hun partners, inclusief de consument. Dit soort transparantie bouwt vertrouwen op daar je als bedrijf toont dat je je verantwoordelijkheid meent door doelstellingen te durven delen.
Meer dan zingende vuilnisbakken
MUCE streeft er altijd naar een diverse doelgroep te bereiken, omdat iedereen te maken heeft met klimaatverandering en biodiversiteitsverlies, en iedereen hierin een rol kan spelen. Om een brede doelgroep te betrekken, is toegankelijkheid essentieel. Daarom vinden onze activiteiten altijd plaats op makkelijk bereikbare locaties in steden zoals het Operaplein in Antwerpen, de Beurs van Brussel en de Korenmarkt in Gent.Wij geloven dat de circulaire economie een zichtbare plek verdient in ons straatbeeld, meer dan alleen de aanwezigheid van zingende vuilnisbakken.
Betrek jong talent, niet per se influencers
Zowel ons paviljoen als onze campagne kwamen tot stand dankzij de inzet van jongeren. In plaats van te kiezen voor gevestigde organisaties, kan het verrijkend zijn om jongeren te betrekken voor frisse perspectieven. Dit betekent niet dat we meteen moeten inzetten op influencers.Burgers zijn kritisch en hebben snel door wanneer een match niet “made in heaven” is. Een goed voorbeeld hiervan is Average Rob, die in dezelfde maand een samenwerking met Amazon Prime aanging én sprak op een duurzaamheidsfestival. Hoewel hij sympathiek overkomt, tast dit soort samenwerkingen de geloofwaardigheid van het festival aan. Hoewel a-typische partnerschappen succesvol kunnen zijn, moeten deze ook goed doordacht zijn.
Vergeet de activatie niet
Een influencer kan zorgen voor zichtbaarheid, maar dat betekent niet automatisch betrokkenheid of activatie. Een overheidscampagne rond verkeersveiligheid met een bekende Vlaamse influencer behaalde bijvoorbeeld 40.000 views, 32 likes en 2 reacties. Zonder een duidelijke activatie of opvolging is het effect van zo’n campagne lastig te meten.Ter vergelijking: MUCE, zonder de inzet van influencers, creëerde een campagnevideo met 30.000 views, 434 likes en 100 reacties, waarin we opriepen om het paviljoen te bezoeken. Dit resulteerde in 14.000 bezoekers die we konden sensibiliseren over de circulaire economie. Het is natuurlijk niet alleen dankzij de video, maar het zorgt ervoor dat de ontvanger weet waar wij voor staan én hoe zij zelf kunnen bijdragen.
Cliché maar waar
MUCE is maar zo sterk als haar partners. Van bedrijven tot studenten, onderzoekers, experts en jonge collectieven: door samen te werken bereiken we diverse doelgroepen en verspreiden we de boodschap van de circulaire economie. Als ervaringsdeskundige in samenwerking merken we dat veel organisaties door drukte op hun eigen eiland blijven werken. Toch loont het om tijd vrij te maken voor samenwerking.Benieuwd hoe een samenwerking met MUCE er uit kan zien of hulp nodig in je communicatie? Stuur ons gerust een bericht!